De Volvo XC90 (2002-2014) was een langlopend model en werd pas in 2014 vervangen door een nieuwe generatie. Hoewel het geen sportieve SUV is zoals de Porsche Cayenne of BMW X5, biedt hij veel ruimte en sommige uitvoeringen hebben zeven zitplaatsen. In 2007 kreeg de XC90 een echte facelift, maar er waren door de jaren heen meerdere updates.

Er is een ruime keuze aan motoren, van een vijfcilinder diesel en benzine tot een V8-benzine. Meer dan 60% van de aangeboden XC90’s op AutoScout zijn diesels, sommige rijden op LPG. Daarnaast heeft 80% een automatische versnellingsbak en 60% een navigatiesysteem. De auto’s zijn luxe, maar uitrusting varieert. Prijzen beginnen rond de €7.000.

Onderhoud is cruciaal, want er zijn bekende zwakke punten. De oudere T6 met een 4-traps automaat van GM is onbetrouwbaar en moet vermeden worden. Het onderstel kan lawaai maken door versleten draagarmen, veren en achterlagers. Automatische versnellingsbakken in andere modellen hebben baat bij een olieflush om schakelproblemen te voorkomen.

Bij de diesels slijten de injectoren, wat een dure reparatie is. Problemen met de ABS-unit ontstaan door slechte soldeerverbindingen in de computer, maar deze kunnen worden gecontroleerd.

Bij AWD-modellen kan de achteras niet aangedreven worden door versleten tanden in de mofspleet. Dit is lastig te merken, tenzij er sneeuw of gras ligt. Je kunt het testen door aan de aandrijfas te draaien terwijl de auto stilstaat.

#aankoopadvies, #grijs, #SUV, #Volvo, #Wouter, #XC90

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *